ALLES WAS IN ÉÉN KEER GOED

NIEUWE WINKEL SLAGERIJ HANS MUTSAERS

Begin vorig jaar nam slager Hans Mutsaers de beslissing een nieuwe winkel te openen. De kale betonnen ruimte van 110 vierkante meter in winkelcentrum Koningsoord in Berkel-Enschot werd vervolgens in recordtijd omgetoverd tot een aantrekkelijke winkel. “De klanten vinden het net een snoepwinkel.”

Mutsaers had 26 jaar lang een goedlopende slagerswinkel in Waalwijk. De winkel was toe aan een upgrade, maar de eigenaar van het pand bleef ‘te lang te onduidelijk’ in zijn plannen met het pand en het winkelcentrum. Rampzalig voor een ondernemer die verder wil en reden om verder te kijken, zegt Mutsaers. “Goede vestigingslocaties zijn schaars en uiteindelijk kwam ik uit in dit nieuwe winkelcentrum in Berkel-Enschot.”

BESTE VERHAAL

Mutsaers benaderde diverse leveranciers en kwam via-via in contact met winkelinrichter Integral uit België. “Integral had veruit het beste verhaal vond ik. Vooral hun koeltechnische visie en het meedenken over de routing in de winkel sprongen eruit voor mij.” Mutsaers bezocht vervolgens verschillende slagers en visspeciaalzaken in Nederland en België die Integral bouwde. Wat hij zag, bevestigde zijn beeld. “De materiaalkeuze en de kwaliteit ervan, hoe ze het vervolgens maken en afwerken, de routing tot de feedback die ik kreeg was gewoon goed.”

EEN KOELING DIE WERKT

De koeling is een aspect waarin Integral zich onderscheidt, zegt de slager. Met een glimlach: “Plat gezegd: omdat het werkt. Klinkt dat simpel? Dat is het niet, vind ik. De toonbank van een slager is het machinestuk dat het optimaalst moet werken. Hij moet perfect koelen en de juiste vochtigheid vasthouden. Als dat niet goed werkt, dan komt dat de presentatie niet ten goede en heeft dat een negatief effect op de verkoop. De koeling koelt op alle plaatsen even goed, dus ook in de hoeken en randen. Door de roestvrijstalen kuip die over het koelsysteem heen ligt, kun je het in één keer goed schoonmaken. Ja, daar is over nagedacht.” De koeling is ‘op afstand’ te monitoren wat snel en efficiënt werken is. Voor servicewerkzaamheden kan Mutsaers ook altijd rekenen op Integral.

ZELF PAKKEN WERKT BETER

Met een juiste routing leid je de klanten langs het gehele assortiment, wat resulteert in een hoger rendement. Bij binnenkomst in de winkel in Berkel-Enschot neemt de klant een winkelmandje. Vervolgens passeert hij eerst het koeleiland waar hij zelf producten als salades, filets en snackproducten kan pakken. “Klanten nemen zo onbewust meer mee dan wanneer ik het vanuit de toonbank verkoop.
Zelf pakken werkt beter.” Het sluit aan op de visie van Integral: er zijn niet per se meer klanten nodig als je de besteding per klant kunt verhogen.

NAGEDACHT

Er zijn drie kassa’s om producten af te wegen en aan te slaan, maar het afrekenen gebeurt aan het einde van de toonbank, bij de laatste kassa. De klant ziet dus de hele koelvitrine. Mutsaers staat zelf achter het hakblok, half in het zicht van de klant. “Klantcontact is superbelangrijk voor een slager.” De werkplaats is apart, waarbij de wasruimte dusdanig is gesitueerd dat deze buiten het zicht is van de klant maar toch vlakbij voor de medewerkers. De koelcel is te benaderen vanuit de werkplaats en vanuit de winkel.
“Over alles is nagedacht.”

TOTAALLEVERANCIER

Eén van de voordelen van Integral is dat het een totaalleverancier is, die bovendien alles in eigen huis maakten door eigen mensen laat installeren. Mutsaers beaamt dat dit een voordeel is, maar koos er toch voor om de belichting en het tegelwerk door derden uit te laten voeren. “Die ruimte is er ook en daar doet men niet moeilijk over.” In
een bouwproces is er altijd wel iets onvoorziens en dat was in Berkel-Enschot niet anders, vertelt de slager. “Dat alles in één hand ligt, helpt dan wel. Daarnaast: als er iets speelde, werd het direct opgepakt en opgelost. De mensen blijven ook altijd netjes, zaken zeuren niet na. Schouders eronder en samen verder. Het is een fijne club om mee te werken.” Integral realiseerde de winkel in slechts enkele maanden, van eerste schets tot oplevering. “Dat was zeker een
pluspunt. Alles was ook in één keer goed. Heel degelijk in het bouwen en in de materialen. Alles met eigen mensen, waardoor ze de controle hadden en ook flexibel konden zijn. Geen gedoe achteraf.”

“De klanten vinden het één grote snoepwinkel. Die zijn helemaal blij. We hebben een vliegende start gemaakt. We gingen al snel meer dan vijftig procent over onze prognose heen. Nu is het zaak om dat vast te houden en uit te bouwen.”